prawda czy fałsz?

Błędy prezentacji: prawda czy fałsz? Pokaż im plecy.

Błędy prezentacji: prawda czy fałsz? Pokaż im plecy.

Nie obracaj się tyłem do widowni

Prawda czy fałsz?

Szacunek. Tak wiele mówi się w dzisiejszym biznesie o szacunku, nie tylko dla klienta, ale również wewnątrz organizacji. Savoir vivre, zasady dobrego wychowania, niespóźnianie się, przepuszczanie w drzwiach to jedna strona szacunku. Druga strona to rzetelność, uczciwość, docenianie czyjegoś wysiłku. Choćby tego, że ktoś przyszedł obejrzeć Twoją prezentację.

W jaki sposób zatem okazujemy szacunek naszemu widzowi? Zarówno za pomocą form, czyli tego, jak się zachowujemy jak i za pomocą treści, czyli tego, jak jesteśmy przygotowani. Przez zachowanie rozumiem nie tylko to, co robimy na scenie, ale również to, co robimy przed i po prezentacji – wchodząc na scenę nie stajesz się kimś innym, niż byłeś przed chwilą. A przez przygotowanie mam na myśli nie tylko techniczne przygotowanie do bycia na scenie, ale pracę, jaką włożyłeś w merytorykę przekazu.

Czy stanie plecami do widowni oznacza brak szacunku dla niej? Nieświadome obracanie się plecami do części widowni – zazwyczaj tak. Mówienie, podczas gdy część widowni patrzy na Twoje plecy – tym bardziej. Czasami zdarza sie jednak po prostu, że ustawienie widowni, krzeseł i sceny uniemożliwia Ci stanie tak, zeby przynajmniej od czasu do czasu kogoś nie uplecowić.

Jeżeli przemawiasz w ustawieniu typu U, staraj się nie wchodzić zbyt głęboko pomiędzy słuchaczy. Dobrym miejscem  na zatrzymanie się jest to, w którym obracając głową jeszcze widzisz osoby za sobą. W ten sposób możesz do nich dotrzeć, nie nadużywając ruchu i nie sugerując wysiłku, związanego z obracaniem się do kogoś, żeby go zobaczyć.

W ustawieniu U trzeba też czasem pracować dystansem. Skracanie odległości od słuchaczy najlepiej działa, jeśli będziesz to robił z osobami siedzącymi na skrajnych pozycjach U, podchodząc w taki sposób, żeby ani nie stanąć plecami do osób z drugiego ramienia U, ani żeby osoby z bieżącego ramienia nie musiały wychylać się, żeby Cię nadal widzieć.

W ustawieniu szerokim, czyli takim, w którym scena rozciąga się na kilkanaście kroków wzdłuż widowni, ruch w poprzek sceny też powoduje pokazanie pleców części słuchaczy. Pewnie nie raz widziałeś mówcę, który nerwowym – lub wyluzowanym – krokiem przemierza scenę w tę i z powrotem, nie zwracając uwagi na ludzi z tej strony, z której akurat nie mówi. Jeśli nic takiego nie widziałeś, obejrzyj występ Chrisa Rocka, jest idealnym przykładem na tego typu ruch. W jego wypadku oczywiście – pełen profesjonalizm.

Jeszcze ciekawsze jest ustawienie teatralne, prawie półkoliste, gdzie z przodu sceny, żeby mówić do wszystkich, trzeba by mówić szerokokątnie. Oznacza to, ze już od początku warto zastanowić się nad ruchem na scenie i nie tylko nad tym, co, jak i w którym momencie będziemy mówili, ale – do której części naszej publiczności.

Świadome wykorzystanie odwrócenia się plecami do widowni może być pomocne, jeśli na przykład chcesz w niej wywołać poczucie zlekceważenia przez mówcę. Kiedy coś takiego może być pomocne? Kiedy na przykład chcesz im pokazać emocje związane z lekceważeniem i potem, przez kontrast, emocje związane z zadbaniem o kogoś. Albo bliskością.

Świadome odwracanie się do widowni może dać inne efekty. Efektem komicznym może być wykorzystanie nadruków na odzieży. Napis z przodu mówiący jedno, napis z tyłu mówiący drugie albo przeczący treściom wypowiadanym przez mówcę. Innym efektem może być reagowanie na publiczność, podzieloną na dwie strony, nagradzanie jednej, nienagradzanie drugiej.

Dobrze jest pamiętać podczas mówienia do części widowni, żeby od czasu do czasu spojrzeć też w kierunku pozostałych słuchaczy, dając im poczucie więzi, dbania o nich a przynajmniej sygnalizowania, że nie zapomniałeś, że oni tam są. Możesz też powiedzieć widowni wprost, że teraz się od nich odwrócisz, bo tak zaplanowałeś ten fragment prezentacji. Wymaga odwrócenia się i już. O, tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=cL-BVAYMoJY

Werdykt:

Nie obracaj się plecami do widowni. Staraj się nie pokazywać im pleców, planując poruszanie się na scenie i kontakt ze słuchaczami. Jeżeli chcesz to zrobić, zrób to świadomie, wiedząc, co chcesz wygrać a co możesz stracić.

 

Leave a Reply